torsdag 11. oktober 2007

Haien kommer

"Haien kommer" er i ferd med å bli den nye nasjonalleken her på Madagaskar. I alle fall på døveskolen og på barnehjemmet, der vi har introdusert dem for denne morsomme og livlige leken.
Onsdag dro vi spente og klare til døveskolen for å ha vår første gymtime. Vi hadde oversatt en forklarelse av leken "haien kommer" og håpet den skulle falle i god jord. Å forklare en norsk lek for en gjeng døve gassere kunne by på en utfordring, og at de ikke vet hva en hai er, gjorde det ikke lettere. Men vi delte dem inn i grupper, og i stedet for sild, torsk og laks som ble angrepet av hai, var det små fisker som ble angrepet av store. I stedet for å rope Haien kommer! gjorde jeg en fin grimase, og ungene oppfattet det raskt. De sprang rundt og smilte og lo, og det virket som de likte gymtimen.
Leken fungerte så godt, at vi prøvde igjen den på et barnehjem i dag. Der ble det også en populær aktivitet, og jeg ser ikke bort fra at det går gjetord om denne leken over det ganske land.

1 kommentar:

Eivind sa...

Det er fint du driv aktiv kulturformidling der nede. Du er ein god mann for samfunnet!

(eg var ikkje full av gode kommentarar i dag, men eg tenkte eg skulle vise at eg leser bloggen og trives med det, yeah)